Bajkał zimą fot. shutterstock

Jak podróżować Koleją Transsyberyjską zimą? – poradnik

Kolej Bajkalsko - Amurska, Kolej Transmandżurska, Kolej Transmongolska, Kolej Transsyberyjska, News, podróż, Podróż koleją, Porady

Wśród kolejarzy istnieje stare powiedzenie: „Kto ma w głowie olej, ten idzie na kolej!” Jeśli czujesz jednak, że na pewno nie staniesz się ani maszynistą, ani konduktorem, to zawsze możesz zostać pasażerem jednej z najdłuższych kolei świata. Na Kolej Transsyberyjską nie jest bowiem nigdy za późno ani… za zimno! Co prawda zimą temperatury za oknami wagonów mogą sięgać nawet 60 stopni poniżej zera, ale zaśnieżone syberyjskie krajobrazy z pewnością są wystarczającą rekompensatą za tę małą niedogodność. Podróż zimą gwarantuje bowiem widoki dostępne jedynie pasterzom śnieżnej Północy.

Po pierwsze: wybór trasy

Przed daleką wyprawą najistotniejsze jest przygotowanie, tym bardziej, jeśli naszym tymczasowym domem ma być pociąg, a nie hotel czy couchsurfingowa kanapa. Planując podróż Koleją Transsyberyjską należy przede wszystkim wybrać trasę, by odpowiednio zaplanować zakup biletów, wiz oraz przygotować właściwy sprzęt i odzież.

magistrala-transsyberyjska-blog-transsyberyjska
Wybór tras Magistrali Transsyberyjskich jest duży. Ustal wcześniej plan podróży, by dobrać odpowiednie bilety i ubezpieczenia.

Kolej Transsyberyjska jest częścią Magistrali Transsyberyjskiej i ciągnie się przez 9258 km od Moskwy aż po Władywostoku na dalekim wschodzie. Podróż całą trasą trwa prawie tydzień, natomiast można ją skrócić do któregoś z miast na trasie. Istnieje również możliwość zmiany na przykład na Kolej Transmongolską w kierunku Pekinu. Zimą natomiast warto się zatrzymać w Irkucku, który ma niesamowitą atmosferę w okolicach prawosławnych świąt Bożego Narodzenia. Jeśli jesteś miłośnikiem dzikiej przyrody, w Tajszecie koniecznie przesiądź się na Magistralę Bajkalsko-Amurską, która biegnie po północnej stronie Bajkału przez tajgę, rzekę Amur aż do Oceanu Spokojnego. Dzięki temu będziesz mógł się poczuć jak Christopher mieszkający samotnie w interiorze Alaski w filmie „Wszystko za życie” Seana Penna. Jeśli jednak masz bardziej usposobienie naukowca niż sportowca, to w syberyjskiej tajdze z pewnością będziesz miał okazję poczuć się jak Robert J. Flaherty – etnograf, który odkrył dla kinematografii ludy Północy. Planując trekking po syberyjskich lasach, pamiętaj jednak o wcześniejszym szczepieniu przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu.

Po drugie: wiza, bilety i ubezpieczenie

Wybierając się w podróż tzw. Transsibem będziesz potrzebować wizy do Rosji. Oczywiście o wizę możesz ubiegać się sam. W zależności od miejsca zamieszkania powinieneś udać się do właściwej placówki konsularnej które znajdują się m.in w Warszawie czy Krakowie.  Aby uzyskać wizę będą Ci potrzebne następujące dokumenty: paszport ważny co najmniej 180 dni po dacie zakończenia podróży; 1 wypełniony wniosek wizowy; 1 zdjęcie paszportowe; rezerwacje hotelowe w planowanych miejscach pobytu na cały okres ważności wizy i Voucher turystyczny (Pamiętaj, nie jest to to samo co rezerwacja hotelowa!). Voucher możesz zakupić w niektórych biurach podróży organizujących podróże do Rosji.

Wizę możesz również załatwić za pośrednictwem naszego partnera – aina.pl. Znajdziesz tam również więcej informacji na temat wizy do Rosji oraz do innych państw.

Turyści podróżujący po Rosji muszą również posiadać ubezpieczenie, którego Koszty Leczenia gwarantują zabezpieczenie w wysokości min. 30 000 EUR. Takie ubezpieczenie również możesz zakupić u naszego partnera. Jego koszt w przypadku np. 14 dni podróży wyniesie 84 zł, czyli 6zł za każdy dzień.

Koszt przejazdu całą trasą Kolei Transsyberyjskiej, czyli od Moskwy do Władywostoku, to koszt około 1000 złotych. Cena zależy jednak od rodzaju pociągu oraz klasy przedziału. W klasie VIP ta cena może wzrosnąć nawet 4-krotnie! Pamiętaj, że w porównaniu do sezonu letniego, ceny i tak są dużo niższe!

W Rosji istnieją trzy podstawowe rodzaje pociągów. Pociąg pasażerski (pasażerskij) jest najtańszy, ale też w związku z tym najwolniejszy. Szybszy od niego jest pociąg pośpieszny (skoryj), którego cena jest niewiele wyższa, a komfort jazdy znacznie lepszy. Najszybszy i o najlepszym standardzie jest pociąg firmowy (firmiennyj). Do wyboru natomiast mamy 4 klasy. Niektóre pociągi w obrębie tej samej klasy mogą się różnić. Na przykład mogą posiadać lub nie klimatyzację. Może się zdarzyć, że w cenę jest wliczony poczęstunek albo nie.

Plackarta to wagony bez przedziałów, mogą też nie mieć klimatyzacji, a konduktor może wyłączyć światło już o 20. Pościel nie jest wliczona w cenę biletu. Klasa Kupe dzieli się na przedziały 4-osobowe z większymi niż w klasie Plackarta łóżkami. Dodatkowo każde łóżko ma osobną lampkę oraz jest zapewniana pościel. Zdarza się również w niektórych pociągach, że w cenę klasy Kupe jest wliczone pożywienie. Wysoki standard podróży oferuje klasa Lux, gdzie przedziały są 2-osobowe. Pościel jest tam wliczona w cenę, a nawet zmieniana w trakcie podróży. W klasie Lux również w niektórych pociągach w cenie mogą wliczone posiłki, nawet 5 razy dziennie! Klasa Lux nie jest jednak aż tak luksusowa jak klasa VIP, gdzie w przedziałach jest również prywatna łazienka oraz telewizja. W niektórych pociągach w cenę są również wliczone posiłki, a ponadto wagony VIP mają osobną restaurację i bar.

Przykładowe ceny biletów możesz sprawdzić na naszej stronie np. TUTAJ lub na stronie Rosyjskich Linii Kolejowych – http://rzd.ru

Po trzecie: co spakować?

Pakując się na podróż Koleją Transsyberyjską zimą dobrze pamiętać o ciepłym śpiworze i grubszej bieliźnie. Trzeba również wziąć pod uwagę, że niektóre klasy, na przykład VIP i pociągi firmowe mogą być wyposażone w prywatne prysznice, podczas gdy w niższych klasach konduktorzy organizują prysznic podpinając gumową rurę do umywalki w WC. Jak w każdej długiej trasie, niezastąpione bywają chusteczki nawilżające oraz suche szampony.

Na podróż można ze sobą zabrać gotowe do zjedzenia produkty albo dania instant, gdyż w pociągach jest łatwy dostęp do wrzątku. Najlepiej jednak żywić się w wagonach restauracyjnych albo spróbować dobrodziejstw domowej kuchni na postojach. Zwykle na stacjach stoją tzw. babuszki, które sprzedają domowe jedzenie, m.in. placki, bliny, gotowane ziemniaki, pulpety oraz owoce i warzywa. Pamiętaj, że jedziesz jedną z najdłuższych kolei świata, przez różne krainy, a to oznacza również różnicę kultur i… kuchni. W tajdze więc warto spróbować orzeszków cedrowych, a w okolicach Irkucka popularnych tam omuli – rodzaju ryb.

Bajkał zimą fot. shutterstock
Bajkał zimą fot. shutterstock

Bezpieczeństwo w trakcie podróży Kolei Transsyberyjskiej zapewnia dwóch konduktorów na każdy wagon oraz specjalna straż kolei.

Więcej informacji o podróżowaniu Koleją Transsyberyjską znajdziesz na stronie transsyberyjska.pl. Uzyskasz tam również kompleksową pomoc w organizacji całego wyjazdu!

Jeśli miałeś już okazję podróżować zimą KT, podziel się tym z nami w komentarzach!


Źródło: www.transsyberyjska.pl/kolej-transsyberyjska

14 comments

  • Z moich doświadczeń (niewielkich) wynika , ze transsib to jedno z tych miejsc, gdzie nie tyle bagaż liczy się, a człowiek:)

  • czy w podróży pociągiem niezbędny jest śpiwór? czy w wagonach jest zimno?

    przeglądając jedną z propozycji podróży na kwiecień pytałem, lecz nie otrzymałem odpowiedzi, w jaki sposób można np. dzisiaj kupić bilety na kwiecień, maj? z russiantrain otrzymałem informację, że bilety można kupić najwcześniej na 45-60 dni.
    pozdrawiam,

    • Co do śpiworów To zawsze warto go mieć ze sobą zwłaszcza zimą i jeśli masz zamiar jechać plackartą! Koniecznie jeszcze zaopatrz się w bieliznę termiczną. W pozostałych klasach typu Kupe, Lux i Vip, pościel jest wliczona w cenę biletu, ale awarie zdarzają się wszędzie.:)

      Co do biletów. Owszem, bilety na kolej w Rosji można sprawdzić i kupić na 45 dni przed planowanym wyjazdem. Wcześniej niestety się nie da.

    • z całą pewnością nie wszystko musisz mieć ze sobą, a nawet kupować w pajezdie.
      Wódka Cię poczęstują zapewne:)

      • Śpiwór warto mieć ale jak nie będziesz miał to nic się nie stanie bo za pościel zawsze możesz sobie dopłacić na miejscy, nawet jeżeli kupujesz bilet bez pościeli.

        • a jak nie będziesz miał, to i tak w końcu ulitują się nad Tobą współpasażerowie.
          Jeszcze tak nie było, żeby jakoś nie było:)

  • Nienawidzę zimna, dlatego zawsze jak myślę o ludziach budujących szlak transsyberyjski jestem pełen podziwu i szacunku. Choć nie robili tego z przyjemność, a pod przymusem.

  • Super porady, dla mnie podróż Transsyberyjska to marzenie i przygoda sama w sobie bez względu na jaka będzie cel podróży oczywiście :) kiedyś ruszę :)

  • zamierzam sie wybrac ichnim koncem lata, a poczatkiem ejsieni, kiedy jeszcze drzewa kolorowe.i moja koncepcja to dojechac nad Bajkal-tam wysiasc na tydzien , potem wrocic do pociagu i do Wladywostoku.We Wladywostoku z tydzien i powrot.Ma ktos juz taka wiedze jak to wtglada?

Dodaj komentarz