krugobajkrugobajkalka-to-gwarancja-przygody-blog-transsyberyjska

Kolej Krugobajkalska – wszystko co powinieneś wiedzieć

Kolej Krugobajkalska, News, Podróż koleją

Podróż Koleją Transsyberyjską wcale nie musi odbywać się ciągiem od punktu A do punktu B. Magistrala składa się z kilku odnóg, dlatego istnieje wiele dodatkowych możliwości urozmaicenia wyprawy. Na niektórych historycznych odcinkach przejeżdżają pociągi wycieczkowe, z których rozciągają się niedostępne z innych miejsc widoki, jak na przykład z uroczo brzmiącej Krugobajkalki…

Kolej nad brzegiem Bajkału

Kolej Krugobajkalska, zwana również Krugobajkałką, to historyczna trasa magistrali transsyberyjskiej przebiegająca nad brzegiem Bajkału zbudowana w latach 1899-1949. Ponieważ trasa łączyła tory przerwane wodami jeziora, była nazywana „złotą sprzączką stalowego pasa Rosji”. Krugobajkałka prowadziła południowo-zachodnim brzegiem Bajkału, od Portu Bajkał, poprzez Kułtuk, Słudiankę, Tanchoj aż po Babuszkin. W latach 50. Krugobajkałka utraciła znaczenie, ponieważ zastąpiła ją nowa trasa prowadząca przez Płaskowyż Olchiński. Natomiast Kolej Krugobajkalska, ze względu na swe urokliwe położenie, stała się atrakcją turystyczną. Obecnie trasą można przejechać prawie 100 km pociągiem turystycznym poprzez zabytkową infrastrukturę kolejową: mosty, tory i tunele.

Stacja kolejowa Słudianka fot. wikimedia.org
Stacja kolejowa Słudianka fot. wikimedia.org

Przejażdżka na turystę czy lokalsa?

Na dawniej trasie Kolei Krugobajkalskiej 6 dni w tygodniu od maja do października kursuje pociąg dla turystów, którym można się wybrać na całodniową wycieczkę. Trasa prowadzi od Irkucka przez Słudiankę, Port Bajkał, Listwiankę i z powrotem. Ceny biletów wahają się w granicy kilkudziesięciu euro i zależą od klasy, którą się wybierze (trzy do wyboru). Planując pobyt nad Bajkałem warto wcześniej sprawdzić i dostosować swój grafik do rozkładu jazdy pociągów. Na trasie funkcjonuje również lokalny pociąg „Matania”, który łączy nadbajkalskie przyczółki ze światem. Jeździ kilka razy w tygodniu, jest tańszy od pociągu turystycznego, ale też mniej od niego komfortowy. Przejażdżka „Matanią” z pewnością spodoba się tym, którzy mają etnograficzne zacięcie i liczą na spotkanie z lokalną społecznością. Trzeba jednak pamiętać, że „Matania” jedzie dosyć wolno i ma ograniczoną ilość wagonów osobowych, dlatego kto pierwszy, ten lepszy!:)

Pociągiem, ale pieszo

W Kolei Krugobajkalskiej ciekawe jest to, że wcale nie trzeba jechać… koleją! Jednym z najpopularniejszych sposobów pokonania trasy Krugobajkalki jest trekking wzdłuż torów kolejowych z pięknym widokiem na Bajkał i tajgę gór Chamar-Daban. Jeśli planujecie spędzić nad Bajkałem kilka dni, ze znalezieniem noclegu nie ma tu zwykle problemu. Z pociągu najlepiej wtedy wysiąść w Słudiance leżącej u stóp gór Chamar-Daban. W ciepłej porze roku można też nad jeziorem rozbić namiot. Taki wypoczynek z pewnością jest bardziej aktywny, a dla wielu również ciekawszy, niż spędzenie całej podróży w pociągu.

krugobajkrugobajkalka-to-gwarancja-przygody-blog-transsyberyjska
Krugobajkałka to nie tylko podróż wzdłuż Bajkału. To gwarancja przygody rodem z dziecięcej fantazji! fot. shutterstock

Dzika przyroda i szczypta absurdu

Dawniej w Słudiance wydobywano różne cenne kamienie. Pozostałością po tamtych czasach jest budynek miejscowego dworca zbudowany z marmuru. Obecnie Sludianka jest przede wszystkim miejscowością turystyczną, stanowiącą doskonałą bazę wypadową na pobliski Szczyt Czerskiego.

Kilka kilometrów za Sludianką, pomiędzy stacją Port Bajkał a Kułtukiem, znajduje się niemal stukilometrowy fragment Nadbajkalskiego Parku Narodowego z rozwiniętą infrastrukturą turystyczną. Słoneczny krajobraz miejscami przypomina ten z krymskiego wybrzeża, natomiast zwierzęta są tutaj zdecydowanie syberyjskie: niedźwiedzie, łosie, polatuchy, piżmowce syberyjskie i wiele innych.

Nastawieni bardziej naukowo, powinni wysiąść na stacji Listwianka. W tej niewielkiej wsi znajduje się Instytut Limnologiczny, który interdyscyplinarnie bada Bajkał pod względem jego geologii, hydrologii i biologii. Nieco eklektyczną atrakcją jest tutaj miejscowa cerkiew, w której odbywają się pokazy fok bajkalskich. Ci, którzy zapragną zabawić tu dłużej, bez problemu znajdą nocleg w jednej z miejscowych tradycyjnych chatek z kolorowo pomalowanymi frontami.

Cerkiew Słudianka fot. wikimedia.org
Cerkiew Słudianka fot. wikimedia.org

Na koniec lub… początek – Irkuck!

Wyruszając w podróż śladami Kolei Krugobajkalskiej, nie można zapomnieć o Irkucku – mieście będącym sercem tej części Syberii. Chociaż znajdują się tu liczne muzea, to jednym z najbardziej interesujących elementów lokalnego kolorytu są kilkusetletnie drewniane domy znajdujące się przy głównych ulicach miasta.

Jeśli więc masz trochę więcej czasu, zahacz o Kolej Krugobajkalską, na pewno się nie zawiedziesz! :)

Źródła:

globus-tour.ru/

mpkpoland.weebly.com/

jeziorobajkal.pl/

6 comments

  • Nocleg w takiej pięknej drewnianej chałupie, to po prostu. Już marzę i zazdroszczę tym, którzy poznali takie uroki. Ktoś może się pochwali pobytem? Bo jestem ciekaw jacy tam są ludzie, jak mieszkają i jak spędzają czas :)

  • a jak ktoś lubi wyzwania, to – podobno- czasem organizują czasową „przeprawę” koleją przez Bajkał, układając tory wprost na lodzie:)
    Taka też była jedna z wersji „stałej” kolei zimowej w tamtych rejonach

    • Tory na lodzie układali tylko podczas wojny rosyjsko-japońskiej, ale wagony trzeba było przeciągać pojedynczo końmi… Ale zimą atrakcji na zamarzniętym Bajkale nie brakuje – gorąco polecam

    • Tory na lodzie były rozkładane tylko podczas wojny rosyjsko-japońskiej, ale wagony trzeba było przeciągać pojedynczo końmi… Ale zimą atrakcji na zamarzniętym Bajkale nie brakuje – gorąco polecam

  • pokrywa musi być zatem nader solidna skoro takie wycieczki fundują. Szczerze mówiąc bałbym się czegoś takiego a jednocześnie byłbym podekscytowany móc w tym uczestniczyć =D

Dodaj komentarz