Maleńka miejscowość Tajszet, to przystanek obowiązkowy dla wszystkich osób podróżujących pociągiem przez terytorium Rosji. Tutaj bowiem rozgałęziają i łączą się ze sobą trasy kilku relacji kolejowych dając początek nowej, wspaniałej przygodzie.
Miasteczko Tajszet liczy sobie niewiele ponad 35 tysięcy mieszkańców, co jest dość skromnym wynikiem jak na standardy rosyjskie. Także pod względem turystycznym nie wypada ono zbyt interesująco na tle, chociażby swoich sąsiadów w obwodzie irkuckim. Jest jednak jedna rzecz, która trzyma Tajszet „przy życiu”, czyli magistrala kolejowa najdłuższej linii pociągowej na świecie – Kolei Transsyberyjskiej. To tutaj bowiem łączą się ze sobą dwie trasy najchętniej wybierane przez zagranicznych turystów. Jedna – klasyczna – wiodąca z Moskwy, do Władywostoku, druga zaś to stacja Kolei Bajkalsko – Amurskiej, chyba najbardziej rosyjskiej ze wszystkich możliwych linii. Jest to szlak wiodący przez syberyjskie obszary wiecznej zmarzliny, niemalże nietknięte ręką człowieka. Największą atrakcją kolei BAM (Bajkalsko – Amurska Magistrala) jest jednak jezioro Bajkał, które widoczne jest przez znaczną część trasy z okien pociągu. Czy potrzeba czegoś więcej, aby zasmakować prawdziwej syberyjskiej natury?
Pociągi Kolei Transsyberyjskiej, odjeżdżające z Dworca Jarosławskiego w Moskwie, kursują do miasteczka Tajszet trzy razy dziennie. Pierwszy (relacja Moskwa – Władywostok) odjeżdża 35 minut po północy, a czas przejazdu trwa nieco ponad 76 godzin. Następne dwa pociągi stratują o 13:20 i 13:50, z czego ten ostatni kończy swój kurs w miejscowości Czyta. W przypadku popołudniowej relacji Moskwa – Władywostok, podróż do Tajszetu jest nieco krótsza, bo trwa jedynie 64 godziny, jednak bilety na tej trasie są droższe – 738 zł/plackarta, 1083 zł/kupe. W pozostałych przypadkach ceny za przejazd wynoszą 504 zł/plackarta oraz 783 zł/kupe. Są to przykładowe ceny biletów na dzień 5 czerwca 2015 roku. Ceny oraz godziny odjazdów pociągów mogą się różnić w zależności od pory roku.
Jeśli zdecydujesz się na przesiadkę na Kolej Bajkalsko – Amurską i będzie Ci dane spędzić chwilę w Tajszecie, to warto zapoznać się z historią tego miejsca, aby lepiej zrozumieć jego dzisiejszy charakter. Jest to typowa miejscowość pracownicza, powstała na potrzeby budowy nowej magistrali kolejowej, okupiona ciężką pracą jeńców wojennych. Do lat 50 XX wieku istniał tutaj gułag, który zasiedlili żołnierze z armii niemieckiej i japońskiej. To oni byli główną siłą roboczą nowej radzieckiej inwestycji, a smutna historia o ich nadludzkiej pracy wciąż czeka na odkrycie za fasadami lokalnych budynków.
Jedna odpowiedź
Przeczytajcie sobie „”Syberiadę polską”.